Genopstanden for en aften
                 Til koncert med Max og Michael, Odense - Dagbladet Arbejderen 23.6.1994

Alrune Rod blev for
nylig gendannet
 - for en aften

Der blev skrevet et stykke musikhistorie, da en af dansk rocks giganter fra 60èrne og 70èrne - Alrune Rod - atter vækkede flower power kulturen til live ved en kort, men hektisk koncert på Oure Idræts og Efterskole på Fyn for nyligt. Alrune Rod var sammen med Steppeulvene en af de førende musikgrupper i  slutningen af 60èrne med  tekster, der udsprang af psykedeliske oplevelser og handlede om ensomhed, usikkerhed og kærlighed.
Gendannelsen og koncerten skal ses på baggrund af Michaels Falchs tilknytning til idræts og efterskolen. Han blev i slutningen af 1993 ansat som vikar, og et kursus i rocklyrik blev slået op. Herigennem introducerede

han med centrum i nummeret “Natskyggevej” . Alrune Rod, der fik hidtil uset kulturstatus på Sydfyn.
Efter en del problemer med at finde transportmuligheder nåede Dagbladet Arbejderens udsendte alligevel til Oure i god tid, dog kun for at erfare at der var blevet lavet om på programmet. I pressemeddel- elsen var  Alrune Rod blevet flot lanceret som hovednavn og Malurt skulle så - tænde gløden - i de nyligt udklækkede højskoleelever. De genkendelige toner fra Alrune Rod nåede dog alligevel udenfor hallen, hvor vi befandt os, men med lynets fart fik vi bevæget os indenfor igennem den stemningsfyldte hob, der allerede var i trancelignende tilstand.
Lydbilledet var uden sidesvøb præget af de samme intentioner, som var kendetegnede for Alrune Rod, da de var størst, på trods af to nye  medlemmer

på henholdsvis trommer og keyboard. Der var lige fra start lagt vægt på sansestimuli og et fællesskab publikum og  bandet imellem, og når Leif Roden talte, reagerede publikum uden skepsis, som da vi alle blev bedt om at lægge os før nummeret “Natskyggevej” Derudover blev vi af et tilsyneladende bevæget band gang på gang opfordret til at holde hinanden i hænderne og til at elske hinanden og med numre som - Du Er Så Sød - og - Spredt For Vinden - gjorde de opmærksom på at troen på fred og fællesskabet forandrer. Dette fællesskab varede ca. 1 time og blev brudt af den diametrale modsætning, da Malurt gik i gang, og derfor var der hverken sansestimuli eller fællesskab at spore udover tøsernes vilde begær efter Michaels Falchs bare og svedige overkrop.

Om Alrune Rods intentioner om fællesskab og kærlighed var ren og skær sceneshow,  blev vi i tvivl om, da vi senere forsøgte at få Leif Roden himself i tale. Han var yderst afvisende Hans eneste kommentar bestod i, at Alrune Rod ikke skal ud og turnere, at han aldrig har hørt om psychedelia, og at han ikke vil blandes ind i noget som helst - alt imens Michael Falch holdt at langt foredrag om ikke at tage stoffer, ikke at drikke alkohol og ikke være hinanden utro. Det sidste havde han åbenbart svært ved selv at efterleve, da en ung højskolemø dansede op på scenen og åd ham råt.
Aftenen viste dog trods alt, at der stadig er behov for mere dybdegående og fællesskabsdannende musik, selv om den skulle blive brudt af ligegyldige toner
På trods af vores uheldige erfaringer med Alrune Rod efter koncerten,

håber vi alligevel at de vil lave lignende koncerter i fremtiden og de ikke vil være spredt  for vinden for altid uden at have prøvet - for musikken var der ikke noget at sætte en finger på.